Sarbatori marketate!

Am auzit destul de des spunandu-se ca romanii sunt printre cei care au cele mai multe sarbatori. Stare de fapt de care se bucura din plin nu numai ei, ci si cei care stiu sa exploateze cel mai bine aceasta profunda spiritualitate romaneasca: publicitarii.

Pentru ei, anul calendaristic nu este impartit in luni, ci in “sezoane dedicate”: Sarbatorile de iarna (noiembrie-ianuarie), Valentine’s Day (februarie), Luna femeii (martie), Sarbatorile de Paste (aprilie-mai), Luna copilului (iunie), vacanta de vara (iulie-august), Sarbatorile recoltei sau ale vinului (septembrie-octombrie).
Desi in fiecare din aceste perioade suntem asaltati de super-oferte promotionale care mai de care mai atragatoare, parca nici o strategie nu este la fel de agresiva ca cele de Craciun: Mosi care apar in vitrine inca de la inceputul lui noiembrie, produse tematice, campanii ce sunt din an in an mai elaborate si mai over the top decat cele trecute.

Nimeni nu cred ca-si mai aminteste de vremea cand spiritul Craciunului insemna traditie, liniste, timp petrecut cu cei dragi. Strategiile inteligente de marketing si mesajele promotionale impachetate intr-un ambalaj din ce in ce mai sensibil si afectiv ne fac sa vedem sarbatorile doar ca pe inca un pretext -poate cel mai bun- de a cheltui si de a cumpara lucruri la care in mod normal nici nu ne-am fi uitat a doua oara.
Mos Craciun nu mai este de mult acel personaj de basm din miturile germanice, ci un domn grasut care locuieste pe etichetele de Coca-Cola si care incearca sa ne vanda orice, de la monitoare LCD la praf de copt. Poate din acest motiv ne si permitem sa-l inchiriem pentru petreceri, laolalta cu bradul deja decorat si mancarea gata-facuta.

Si asa ajungem sa transformam si mitul Craciunului intr-un fast-food Xmas, savurand bucate gatite de firma de catering si cantand colinde langa bradul inchiriat de la o firma de profil contra unei sume generoase.

1 Comment »

  1. SILVIUS » Fast-food xMas said,

    December 18, 2007 @ 13:03

    […] Pentru ca discutam mai deunazi cu cineva despre cam aceleasi lucruri si tocmai am dat peste acest articol, va invit la citeva momente de introspectie. Mie unul mi-e dor de “povesti”. […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Leave a Comment