I’ve googled him on Yahoo

Dupa ce a fost introdus in doua dictionare (Merriam-Webster – transitive verb: “to use the Google search engine to obtain information […] on the World Wide Web” si Oxford English Dictionary), “to google” a inceput sa-i ingrijoreze pe protectorii brandului, care au cerut reprezentantilor media sa inceteze folosirea numelui companiei pe post de verb.

Motivul? Binenteles, erodarea brandului. Teama ca acest fenomen poate translata cumva numele brandului (si implicit valoarea acestuia, aprox $12.4 mld ) din proprietatea companiei in domeniul public, ca “to google” va deveni sinonim cu “a cauta”, si nu cu “a cauta folosind serviciile Google”

Dupa ce razi putin de exemplele de folosire corecta si incorecta (‘Appropriate: I ran a Google search to check out that guy from the party. Inappropriate: I googled that hottie’) realizezi ca teama este pe undeva justificata. Daca “to google” inseamna “a cauta”, pe cine va mai interesa peste 50 de ani etimologia cuvantului? Cine va mai credita compania Google din Mountain View, CA   pentru meritele sale?

Cine mai stie de exemplu acum ca Google isi are originea in cuvantul “Googol” care reprezinta un 1 urmat de o suta de zerouri ?

Mi-am luat niste adidasi Puma
Am xeroxat cursurile la un Canon
Super jeep Touaregul asta

Daca va uitati cu atentie la exemplele mele veti vedea ca “adidasi”, “xerox”  si  “jeep” sunt scrise cu litera mica, in timp ce “Puma”, “Canon” si “Touareg” sunt scrise cu litera mare.  Este de inteles de ce unei companii care a definit o categorie nu-i prea convine sa ajunga cuvantul cu litera mica de langa cuvantul cu litera mare.

Nu este pentru prima oara cand o companie devenita verb sau substantiv comun are o astfel de reactie. Un alt exemplu foarte cunoscut este Xerox care (daca nu ma insel) a protestat la un moment dat impotriva unui discurs oficial al unui reprezentant al Casei Albe care a afirmat ca a “xeroxat” niste acte.

Chiar daca una dintre “legile” brandingului este ca un brand trebuie sa se lupte pentru a detine un cuvant in mintea consumatorului,  se pare ca problemele apar atunci cand acel cuvant este chiar numele brandului.  Desi aceasta reprezinta suprema recunoastere a fortei unui brand, there is also a flip side to that coin.
Cu alte cuvinte, este minunat pentru Volvo sa detina cuvantul « siguranta » sau pentru FedEX sa detina « overnight », dar atunci cand « to google » devine «a cauta »,  brandul poate suferi.

Dialogul de mai jos este probabil cea mai buna ilustrare a problemelor care se trag de aici :
– Mi-am luat niste adidasi..
– Ce firma ?

***Later edit***
Multa lume a primit stirea cu hohote de ras (”Help, I’m being verbalised“) sau cu intrebarea ”Has Google gone crazy?”. Marturisesc ca asta a fost si reactia mea cand am auzit pentru prima oara faza cu Xerox.
Dar acum am hotarat sa acord putin credit brand managementului Google, care nu este controlat de o adunatura de imbecili incapabili sa recunoasca o publicitate buna. Ma indoiesc profund ca a fost o decizie luata intr-un minut, fara o analiza extrem de atenta si fara nopti nedormite.
Poate ca de acolo, de pe varful muntelui, “the big picture” se vede intradevar mai bine decat de unde stam noi. Cine stie?

***Later edit 2***
Mi-au cazut ochii pe postul anterior al lui Catalin, “Google-centered online world”, and it just hit me. Poate o alta ratiune ar fi aceea ca Google nu mai doreste sa insemne doar “cautare”?

2 Comments »

  1. Gradina cu doi nuci » Trei bloguri said,

    August 22, 2006 @ 21:53

    […] 3. TreeWorks Blog – Are legatura cu Ionut (NoExcuses). Ca exemplu, uitati ce captivant a scris despre noul verb “to google” (I’ve googled him on Yahoo), despre care am scris si eu, dar … mult mai putin. […]

  2. ECOFLOW4u said,

    September 5, 2007 @ 21:03

    Uite un ex bun de A NU folosi numele companiei drept verb …
    ” Dragilor daca ati sti voi ca in Anglia exista o companie numita ECOFLOW care produce 2 dispozitive BIOPHONE si BIOGUARD ptr a va proteja impotriva radiatiei tip Wi-Fi, microunde, datorate lucrului la PC, sub retele de telefonie mobila sau ptr cei aflati in apropierea pilonilor ‘NENOROCITI’ ai acestor retele. Si mai interesant produce MOTOFLOW sa consumati mai putin carburant la masina personala, THERMOFLOW ptr tractoare/ boilere, H2FLOW ptr dedurizarea apei, BIOFLOW ptr starea personala de bine, dureri de toate categoriile si alte alte alte produse interesante.Ptr confirmare duceti-va pe http://WWW.ECOFLOW.COM sau daca doriti mai multe informatii trimiteti va rog mult un email in acest sens la adresa ECOFLOWSAVEU888@YAHOO.CO.UK
    Hei ce ziceti … merge ? Fiti curiosi … Pina acum polonezii, australienii, englezii, irlandezii, germanii, spaniolii, norvegienii, austriecii, francezii, estonienii si altii … au fost !!!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Leave a Comment