Despre subminarea industriilor creative

Ideea postului asta mi-a venit de la Gentlesmen Agreement, un post pe care l-am scris pe blogul meu.

Scriam pe acolo ca lucratul si ca angajat si ca freelancer pe acelasi domeniu este imoral (de fapt chiar ilegal – concurenta neloiala fiind sanctionata legal) in conditiile in care acest lucru nu se aduce la cunostinta celoralte parti (angajator si client). Partea si mai nasoala este ca practica asta distruge sau macar diminueaza considerabil valoarea unei industrii.

Asadar, toate industriile creative (design, Internet, branding, advertising, software) sunt afectate major de chestia asta, in Romania.

Asta creaza o imagine de amatorism pentru outsiderii industriei. “Bai astia sunt un fel de instalatori sau electricieni si nimic mai mult. Nici macar mecanici auto, ca aia au nevoie de multe scule.” “De ce sa cumpar tot porcul corporativ cand pot sa iau doar carnatul?” “Imi fac acum ce am nevoie, si mai vad eu daca peste cateva luni mai trebuie sa schimb ceva.”

“Ciubucurile” tin preturile practicate la un nivel redus (“Asa de mult?”), nesustenabil pentru firme , scad nivelul profesionalismului (“Pai Ghitza imi spunea ca se rezolva in 2 zile.”), scad dedicarea oamenilor pentru jobul lor.

Marea problema nu este cand dugheana X ii cere studentului Y “Bai fa-mi si mie o un poster acolo, o pagina web sau o chestie d-aia de tiparit bonuri”. Asta este un proces firesc de invatare a meseriei si de satisfacere a unor necesitati de baza ale firmelor mici.

Marea problema e cand firme mari apeleaza la genul asta de solutii. Si nu la studenti, ci la oameni din industrie, cu know-how and stuff.

Eu cred ca este un loss-loss situation:

1. Firmele tind sa subevalueze munca pentru a fi competitive. Asta scade implicit calitatea.
2. Clientii primesc executie, dar nu si strategie/consultanta/idei generale. Nu va exista long-term commitment.
3. Clientii primesc servicii facute in timpul liber (deci de o calitate poate mai slaba si in mod cert problematice ca turnaround time)
4. Clientii considera industriile astea ca find niste chestii manufacturiere,de amatori (“L-am angajat pe omul cel mai bun, si tot nu sunt multumit”.)
5. Cei care practica aceste chestii sufera de burnout si nu au timp sa experimenteze, sa realizeze proiecte pentru sufletul lor, sa se relaxeze
6. Impresia mea este ca pe termen lung nu se castiga bani (pentru ca daca nu s-ar practica genul asta de gig-uri industriile creative ar creste mai repede si ar salariza mai bine). Doar se pierde timp
7. Daca cineva care are conditia duala angajat/freelancer vrea sa treaca pe cont propriu, va avea probleme in a explica de ce au crescut asa de brusc costurile (costuri suplimentare + o singura sursa de venit in loc de doua)
8. Prea putini din industrie vor fi dispusi sa se ocupe de partea de educatie a clientilor

Atentie, eu nu zic ca firmele sunt bune si freelancerii sunt evil. Spun doar ca statul de jumatate-om-jumatate-iepure tinde sa fie daunator pentru toata lumea. In plus, sunt de acord ca anumite proiecte pot fi realizare in conditii de genul asta si de fapt trebuie chiar incurajate: cele non-profit, cele pentru prieteni, cele de suflet. Dar nu cand vine vorba de high-stakes corporate projects.

Celelalte chestii care submineaza industriile astea cred ca sunt:

  • strategia/consultanta/ideea generala nu se plateste sau este difuza
  • cerintele cu geometrie variabila
  • free proposals for everybody
  • atestatele obligatorii de creator/inventator cu parafa de la stat
  • raritatea resurselor umane (strategia sau lipsa de strategie a statului in domeniul educatiei)

1 Comment »

  1. Khaled said,

    September 22, 2006 @ 01:34

    super corect! perfect, dar tin sa zic ca se fac site-uri pe banda in unele firme, firme care fac ‘creatie’ (ex: layout site) in 6 ore !!!! creatia nu se programeaza! nu mai zic care fac materiale print cu un design de 2 bani, o poza cu un gradient peste si un text cu shadow, noi trebuie sa invatam piata, ei tind spre o solutie cu costuri minime, trebuie sa-i aratam ca exista oameni care pun o strategie de promovare, ii ofera consultanta, etc, sa-i zicem de ce la noi un site costa mai mult decat de la un student din regie care le face la 100euro …

    Ma bucur ca am citit un articol asa de bun …

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Leave a Comment