Daca oceanul este albastru, are mai mult peste

Recunosc, nu am descoperit aceasta strategie de afaceri pe bancile facultatii sau in peregrinari internautice, am descoperit-o abia acum, post-absolvire si offline. Intr-o discutie cu un coleg, am aflat despre existenta “Blue ocean strategy”. Stiu ca suna ca o deviza ecologista, insa este lucrarea a doi americani: W. Chan Kim si Renée Mauborgne. Chiar si numele par menite sa te induca in eroare cu privire la nationalitatea autorilor, dar cred ca asta este esenta strategiei, sa gandesti „out of the box”, in afara regulilor conventionale si aparentelor.

Autorii spun ca „blue ocean strategy” este o provocare pentru companii sa iasa din oceanul rosu si „sangeros” al competitiei de pe piata si sa isi creeze un spatiu de necontestat pe piata, care face competitia sa devina irelevanta. Ca sa fiu mai explicita, exista doua variante propuse de autori in privinta abordarii pietei: fie intri in competitie cu afaceri/companii deja consacrate pe un anume segment si imparti o bucata de piata care se micsoreaza, fie iti creezi segmentul propriu, te detasezi de competitie si dai valoare prin propriile reguli de piata.

Primul exemplu care mi-a venit mie in minte atunci cand am inteles despre ce este vorba a fost strategia Apple cu iPod. Acest device a ajuns pe buzele tuturor pentru ca Apple a intuit foarte bine noua tendinta a persoanelor (mai ales tinere) de a asculta muzica oriunde s-ar afla (pe strada, in metrou/autobuz) si a inventat un produs simplu, usor de folosit si emblematic.

Un alt exemplu este Nintendo Wii, consola care si-a depasit „competitorii”, PlayStation 3 si Xbox, tocmai pentru ca ai ei creatori au decis sa nu intre in competitie directa cu „rivalii”. Nintendo a recunoscut ca succesul produsului se datoreaza faptului ca au aplicat „blue ocean strategy”, urmand factorii descrisi in teoria „Six Path Framework”.

Ei bine, asta incercam si noi sa facem la TreeWorks, sa cream valoare prin inovatie, sa identificam nise, segmente, cerinte pe care nimeni nu le-a mai descoperit. Daca vreti, sa fim niste inventatori de oportunitati de afaceri online.

 

3 Comments »

  1. ITist said,

    January 12, 2009 @ 20:00

    Nu sint expert sau prea citit in domeniu, insa parerea mea de amator (imi dau si eu cu parerea 🙂 ) e ca multe par frumoase pe hirtie. Problema cu produsele de nisa este ca de multe ori trebuie sa educi consumatorii (cind vii cu prea multe inovatii), pt. ca desi sint acei ‘early-adopters’ prea putini isi bazeaza piata doar pe ei. Multe din acele produse inovative au pe linga ‘word of mouth’ (promovarea din gura in gura 🙂 ) si bani seriosi pt. cercetare (pina la lansare), iar apoi marketing. Banul la ban trage si rareori doar idea inovativa a fost destul, ci conteaza cel mai mult aplicarea ei pina la capat (inclusiv cu monopoluri si sisteme inchise, bazate pe comisioane grase). In largul oceanului te poti ineca mult mai rapid, de unul singur, pina sa dai de peste. Zic si eu …

  2. dimitri said,

    January 13, 2009 @ 12:07

    Strategia asta de business funcţionează pe o piaţă matură. La noi, piaţa este încă în formare şi deci, în loc să vii cu acesată strategie, poţi aplica modelul tradiţional.

  3. Stela said,

    January 14, 2009 @ 18:18

    ITist, dimitri, multumesc pentru feedback, ma bucur ca acest post v-a trezit interesul. Cred ca amandoi aveti dreptate, imi propusesem sa descriu pe scurt aceasta strategie, fara sa mentionez si neajunsurile sau criticile pe care le implica. “Blue ocean strategy” este o strategie buna, in esenta, in teorie, aplicarea ei depinde de fiecare. Zic si eu… 🙂

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Leave a Comment