Continutul e regele, pretul e imparat (si livrarea e zeita)

Mi-am comandat saptamana trecuta carti cel putin a zecea oara intr-un an. Favorizez polirom.ro. Si librariilehumanitas.ro, dar ceva mai rar. Nu suport dol.ro, dupa vreo cateva experiente. Nu pun in analiza asta amazon.com, desi mi-am comandat si de acolo in ultimul an.
Sa o luam pe rand.

1. polirom.ro

– Cea mai buna value proposition: 30% discount (Prefer sa cumpar 6 carti in loc de 4, mai ales ca sunt power-buyer)

– Site urat, destul de neuzabil, fara multe facilitati

– Varietate mare: toate cartile lor

– Nu imi place ca dureaza cam vreo zece zile pana o comanda ajunge la mine

– Transport gratuit de la o suma de 500 mii, cred

2. librariilehumanitas.ro

– Value proposition relativ ok: acum vad ca au 10% discount, inainte aveau parca 20% (deja 10% nu este un incentiv suficient pentru cumparatorul mediu 500 mii – 1,5 mil lei)

– Site curat, clar, desi searchul mai da gherle din cand in cand (are niste mici probleme de uzabilitate).

– Varietate foarte mare: am gasit inclusiv carti pe care cei de la Polirom le treceau ca epuizate

– Durata medie a livrarii prin posta: cam 5 zile.

– Transport gratuit.

3. dol.ro

Nu ma pricep foarte bine la retail, insa impresia mea este ca Diverta nu are cum sa concureze cu un lant de librarii serioase pe partea de adancime (De exemplu cu Carturesti sau cu Librariile Noi). Pur si simplu nu au suficiente volume in raft. Pentru ca in spatiul lor altminteri generos trebuie sa inghestuie si alte chestii. Exceptie cred ca face libraria din Mallul Vitan. Dar de exemplu cea din Unirii este o rusine.

In fine, ai crede ca vor compensa pe partea de virtual. Dar nu e asa. Cautati de pilda “Borges” pe cele trei situri si uitati-va ce gasiti pe dol.ro . E fenomenal cate pot sa aiba ca epuizate momentan. Mai ales cand avantajul la comertul pe internet este tocmai long-tailul si disponibilitatea 24/24.

– Pana in vara, era ciudat ca nu ofereau discounturi. Acum ofera un 20% – asta e bine. Deja e un punct de valoare indubitabila.

– Problema livrarii (cel putin cand am comandat eu). Pentru ca sunt la 3 pasi de Unirea cu firma, am optat sa le ridic direct din magazin. Cand am ajuns insa acolo a trebuie sa astept o tona. Plus ca pretul era cu vreo 30 de mii mai mult daca le-as fi luat exact din acelasi magazin. Deci unde e avantajul? (Acum cred ca discountul rezolva asta.) Daca optam pentru curier sau posta, ar fi trebui sa platesc transportul indiferent de valoare.

Ce e de remarcat:

1. – Pana la urma marii jucatori din offline (edituri, distribuitori sau retaileri) au mult mai multe sanse sa se impuna. Asta mai ales datorita brandului si puterii de achizitie

2. – Nici Polirom, nici Humanitas nu isi promoveaza situl cum ar trebui. Si slava Domnului ca ar avea cum. De exemplu, pe semnul de carte de la Polirom scrie frumos “Suplimentul de Cultura” si “Liternet.ro”, dar nu scrie ceva de genul “comanda de la polirom.ro si ai reducere 30%”

3. – Nimeni nu stie sa faca o expediere in aceasi zi – nu am primit niciodata un mesaj in aceasi zi in care sa mi se spuna ca volumele comandate au fost expediate (minim 48-72 de ore)

4. – Nu exista incentive pentru crearea de continut de catre comunitate – vezi de exemplu threadless.com (Daca s-ar mai da un mic discount sau niste puncte pentru recenzii, eu zic ca s-ar genera ceva continut care sa sporeasca valoare businessului)

5. – Nu exista mijloace mai inteligente de recomandare in functie de cumparaturile anterioare. Asta e cheia pentru orientare in aceste domenii: filtrare colaborativa, clustering, etc.

7 Comments »

  1. Catastif » Despre librariile online said,

    October 12, 2006 @ 17:14

    […] Am scris un post numit “Continutul e regele, pretul e imparat (si livrarea e zeita)” despre comenzile online de carti. Pana la urma zis sa-l pun pe blogul firmei pentru ca era mai mult despre Internet si pentru ca l-am scris in timpul muncii. […]

  2. Gabriel Nita said,

    October 12, 2006 @ 18:49

    Comand si eu frecvent de la primele doua. Pe langa observatiile tale (foarte corecte toate) as mai adauga doar ca site-ul Polirom e singurul care iti ofera posibilitatea de a frunzari cartile inainte de a le cumpara. O bila alba foarte mare pentru ei! Care valoreaza chiar mai mult decat comentariile la carti pe care le poti adauga pe site-ul de la Humanitas. De asemenea, mi se pare ceva mai usor de utilizat site-ul Polirom, desi recunosc ca nu-mi place nici unul din ele.

    In rest, ma deranjeaza si pe mine intarzierea cu care ajung cartile si faptul ca nu e inteles nici macar 50% din potentialul pe care l-ar putea avea Internet-ul pe aceasta piata (mai ales in conditiile in care se stie cum functioneaza la noi distributia de carte).

    PS: Exista posibilitatea de a cumpara online si de pe site-urile nemira (10% reducere – putin!) si all (10% reducere, sau chiar mai mult, la unele carti). Site-ul teora, care pe vremuri era foarte activ si interesant, de cativa ani pare sa fi regresat puternic. Inexplicabil, din punctul meu de vedere.

    PPS: Stie cineva daca http://www.librarianoi.ro mai e functional? Mi-am facut cont la ei… dar pare complet neactualizat, asa ca nu prea m-as risca sa ma risc sa fac o comanda.

  3. Felix Enescu said,

    October 14, 2006 @ 23:38

    Daca ramai in zona SF, situatia e un pic diferita. Vezi si http://sfro.biz/2006/10/08/review-librarii-on-line/.

  4. catalin said,

    October 15, 2006 @ 09:47

    Foarte buna analiza, Felix.

  5. Victor said,

    November 6, 2006 @ 18:36

    Detalieri:

    1. Cartile care apar ca epuizate la noi, dar la Humanitas ba. Inseamna ca respectivele titluri nu se mai gasesc la noi in stoc, adica in magazie. Asadar nu avem de unde sa le luam si sa le trimitem mai departe. Scurt Librariile Humanitas sau alt mare retailer pot avea in stoc titluri in urma comenzilor directe de la editura, iar la noi sa nu se mai (re)gaseasca. Asa pot aparea si diferente de pret la un “vinzator” la altul in funtie de rabatul comercial acordat.

    2. Pe “unele” semne de carte apare Liternet si Sdc pentru promovarea “numelor”. Adresa http://www.polirom.ro poate fi intilnita “obligatoriu” pe toate copertele de la Editura Polirom.

    3. Nu inteleg ce vrei sa spui cu “neuzabil” ? Nu il poti utiliza sau ce inseamna?

    4. Nu sintem firma de curierat. Coletele se trimit prin mandat postal prin posta romana, sistem care are deficientele lui dar care “ajunge” in orice coltisor de tara. Firmele de curierat rapid sint “scumpe” si lucreaza eficient doar cu marile orase.

    5. “Nimeni nu stie sa faca o expediere in aceasi zi – nu am primit niciodata un mesaj in aceasi zi in care sa mi se spuna ca volumele comandate au fost expediate (minim 48-72 de ore)” – Pentru ca nu avem cum “inca”. Nu sintem ca la Fungift. Avem o baza de vreo 3000 de titluri si fizic dureaza ceva timp pina avem confirmarea titlurilor respective de la magazie.

    6. “Nu exista mijloace mai inteligente de recomandare in functie de cumparaturile anterioare. Asta e cheia pentru orientare in aceste domenii: filtrare colaborativa, clustering, etc.” – Acusi se rezolva + site-ul “urit”.

    Lectura placuta in continuare; Multumim ca ne cumperi cartile.
    PS. Sint lucruri pe care le “stim” si noi dar nu avem forta de munca si nici expertii necesari.

  6. catalin said,

    November 8, 2006 @ 11:36

    Salut Victor,

    Chiar ma bucur pentru feedback. Si sa stii ca sunt un fan al Polirom – cred ca faceti acolo foarte multe lucruri misto. Inclusiv Suplimentul Cultural. Si am scris pe blogul meu cred ca vreo 15-20 de recenzii la cartile scoase de voi. La alea bune de bine, la alea mai putin bune de mai putin bine.

    Referitor la semnele de carte, nu cred ca e suficient sa puneti doar adresa sitului. Bagati the value proposition. Care in cazul vostru este “Toate cartile Polirom intr-un singur loc. Reduceri de pana la 30%” Fac pariu ca ar creste numarul de cumparatori.

    Referitor la problemele de uzabilitate, cele mai importante sunt, dupa parerea mea:
    1. fondul verde care nu prea predispune la citit
    2. shopping cartul care nu permite deschiderea a doua ferestre de browser. Am observat chestia asta de cate ori am comandat pana m-am lecuit.
    3. lipsa unor facilitati de cautare printre titluri

    Referitor la confirmarea in aceasi zi, e evident ca viitorul este un sistem integrat de gestiune. Cuplat chiar real time cu situl. Nici macar nu e mare greutate sincer vorbim, pentru ca voi aveti cheia unica pe isbn.
    Referitor la expedierea rapida, cred ca nu e foarte important sa aveti acoperite si comunele cu curierat rapid, sa fim sinceri acum. Probabil ca 90% din comenzi sunt facute din primele 9 orase ca marime.
    Si eventual puteti face expedierea pentru Bucuresti si zona de sud direct din Bucuresti. Asta ar reduce si timpul si costurile.

    Anyway, eu consider Polirom-ul unul dintre succesele offline in oline. Aveti long tail, aveti value proposition. Ramane doar sa ajustati mecanismele acum.

  7. Victor said,

    November 8, 2006 @ 13:05

    Multumesc si eu de raspuns.

    Faza cu fondul verde e o poveste lunga care tine putin si de “inginerie”. Verdele este culoarea cel mai usor de recunoscut de catre ochiul uman. Se afla la mijlocul frecventelor (la extreme fiind rosu si albastru). Ideea e ca verdele e prima si cea mai rapid culoare de procesat de catre creier, ramine pe retina etc. etc (am facut un curs lung si chinuitor pe teme de frecvente). Oricum se afla in lucru o noua varianta de site (fara verde=#22634B).

    Stiu ca scrii despre cartile noastre, te “lecturez” si eu la rindul meu. Si iti multumesc si pe aceasta pentru ca ne “citesti”.

    2. shopping cart-ul a fost construit pe vremea cind in romania nu prea intilneai asa ceva pe vreun site. Intre timp a ramas inferior multor altor servicii, stiu ca sint numeroase facilitati care lipsesc si care cu “Voia Domnului” vor fi rezolvate in anul 2007.

    3. Lipsa de facilitati de cautare? Exista motor de cautare. Stiu ca e denumit “catalog general” si nu cautare :D. Poti astfel introduce interogari dupa:

    nume autor
    nume titlu
    colectie
    domeniu.

    Ajustam mecanismele: avem o lista destul de lunga cu ce ar trebui facut; inclusiv introducera platilor online. Si sigur va exista “Referitor la confirmarea in aceasi zi, e evident ca viitorul este un sistem integrat de gestiune.”. Adica utilizatorul va fi anuntat la o adresa de e-mail despre toate detaliile facturii sale in “timp real”.

    Problema la firmele de curierat precum si (mai recent) la posta romana o reprezinta taxele. Care sint oarecum prohibitive. Adica exista riscul ca utilizatorul (cel care comanda carti) sa plateasca cu tot cu taxe mai mult decit l-ar costa de fapt in librarie un titlu. Pentru comenzi mai mari (mai multe titluri) intr-adevar se poate spune ca aceasta metoda este eficienta. In schimb pentru cel care cumpara o carte, posta romana ramine un compromis eficient intre timp de distribuire si cost.

    Spor.

    PS. Am avut rabdare sa citesc chiar si screw you guys… 😀

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Leave a Comment