“ Multumesc” for Dummies. Un post despre bun-simt

Din capul locului trebuie sa precizez ca ceea ce urmeaza sunt lucruri pe care oamenii si companiile serioase le cunosc si le respecta cu strictete, pentru ca ele fac parte din acel frumos pachet al profesionalismului. Totusi, pentru ca “every once in a while” mai intri in contact (nu se poate altfel) si cu entitati care nu cunosc aceste reguli, am simtit nevoia acestui post. In ciuda faptului ca este putin probabil ca cei vizati sa-l citeasca, pentru ca cititorii nostri sunt inteligenti si de bun simt 😉

Gata introducerea, sa incepem… 

” Va multumim pentru propunerea Dvs., dar am ales colaborarea cu o alta companie.”
12 secunde – atat mi-a luat sa concep si sa tastez aceasta fraza. Daca mai adaugam 5 secunde pentru a scrie adresa de email a destinatarului si a apasa butonul Send, obtinem un efort sustinut de 17 secunde.
Sigur -vei spune, bunule cititor-, eu sunt un caz special, un vrajitor al tastaturii, si prin urmare performantele mele sunt de domeniul miticului. Unui muritor de rand aceasta realizare colosala i-ar rapi cel putin 20 de secunde din viata. 20 de secunde in care ar fi putut face lucruri mult mai placute, cum ar fi incrucisarea ochilor sau incercarea de a-si linge cotul.

Stiu, sunt un tiran, dar atunci cand cineva isi petrece o zi pentru a raspunde unei cereri de oferta printr-un document detaliat, intins pe 5-10 pagini, cu estimari, idei, opinii si alte chestii destepte, are dreptul sa pretinda acele 20 de secunde din viata beneficiarului. Are dreptul sa stie ca munca lui a fost receptionata, a fost consultata, iar efortul sau (chiar daca nu s-a fructificat) a fost apreciat (chiar daca este o minciuna).

Urasc situatiile cand profesionalismul nu este rasplatit nici macar cu confirmare de primire.

Uneori, dupa cateva luni iti aduci aminte de oaia ratacita si-i vizitezi adresa. Bum !! Treosc !! Website creat de Tri Impex Nikky Super Boss S.A. S.R.L.

Nu pretindem explicatii pentru alegerea pe care un RFP-ist o face (desi ar fi frumos). Pretindem insa acel minim de politete. Cat de greu poate fi sa rasplatesti un efort de o zi cu un efort de 20 sec cat dureaza sa scrii “Va multumim pentru propunerea Dvs., dar am ales colaborarea cu o alta companie.”?

De unde ideea ca respectul trebuie sa se manifeste numai unidirectional, de la compania prestatoare catre cel care a formulat cererea de oferta? Oare de ce unii oameni nu realizeaza ca in clipa in care trimit un RFP, chiar daca nu se angajeaza contractual, se angajeaza totusi intr-un dialog ce trebuie purtat pana la capat cu bun simt si profesionalism?

PopQuiz
Ai invitat o domnisoara la vals, dar in mijlocul dansului ti-ai dat seama ca nu vrei s-o iei de nevasta. Cum procedezi ?
A)    Termini dansul, ii multumesti si o conduci la locul ei
B)     Te opresti in mijlocul ringului, te intorci si pleci

Atentie ce raspunzi, mama ta ar putea citi blogul asta.

Va multumesc pentru atentie si nu va multumesc pentru neatentie.

P.S. Toate personajele si evenimentele din acest post, chiar si cele bazate pe fapte reale, sunt in totalitate fictiune. Aceste lucruri nu s-au intamplat, nu se intampla si nu se vor intampla niciodata, cu exceptia evidenta a faptelor ce au inspirat postul, ele insele fictionale.

* Ionut are impresia ca toata lumea stie ce este un RFP, dar lucrurile nu stau chiar asa. Astfel…pentru cei care nu inteleg, RFP inseamna Request For Proposal (cerere de oferta).(Irina)

4 Comments »

  1. andressa said,

    July 27, 2006 @ 14:06

    Salut!

    Foarte bun post-ul: stilistic si ca mesaj. Sunt intru totul de acord ca trebuie sa dai feedback-ul tuturor celor care ti-au facut o oferta. Ca si voi, imi bazez parerea pe experiente nefericite nefictionale.

    Adaug pe aceasta cale urmatoarea idee, usor in tema: este inadmisibil sa ceri o cerere de oferta pe fax pentru orice prostie!! Cat am lucrat ca Office Manager am fost socata sa aflu ca pentru a afla de la o firma de rechizite cat costa un pix sau un biblioraft trebuie sa trimit un fax stampilat.
    La fel, pentru a afla capacitatea unei sali de conferinta, atentie: capacitatea nu costul de inchiriere, trebuia sa trimit un fax. Desi poate era o sala prea mica si deci nu m-ar fi interesat inchirierea. Cam multa birocratie pentru un pix sau o informatie atat de banala.

    Cand insa am primit ofertele in urma numeroaselor faxuri am raspuns cu “nu, multimim”, ca o profesionista! As fi zis lady, dar de fapt gestul tine de profesionalism, nu de gen. 🙂

    Eu conduc domnisoara dupa vals! Era o metafora, da? 🙂

  2. Ionut said,

    July 27, 2006 @ 18:00

    Buna Andressa,

    Multumesc pentru comentariu. Oamenii au o atitudine foarte curioasa fata de lucrurile simple: le complica sau le ignora. Din acest motiv nu poti afla pretul unui pix fara a trimite un fax semnat de invatatoarea ta din scoala generala, si nu poti primi un “multumesc” fara a tusi discret pentru a-l solicita.
    In ceea ce priveste valsul, ne-am inteles 😉

  3. Mihaï said,

    August 21, 2006 @ 12:30

    Ce inseamna companii serioase? …

    Eu am exemple de servicii de recrutare “serioase” la care am fost intervievat pentru angajare, am discutat foarte amiabil, mi-au dat clar de inteles ca discutia va continua intr-un urmator interviu sau ca imi vor comunica decizia lor in urmatoarele zile, dar procesul s-a intrerupt in momentul cand am iesit din sala de interviu.
    Imi amintesc 3 cazuri:
    * o companie internationala telecom cu pretentii ; a fost oarecum comic, am participat la doua procese de recrutare la interval de un an, prima data procesul a fost complet, a doua oara insa, un recrutor diferit fata de prima data a uitat sa imi anunte decizia finala
    * o companie romaneasca foarte mare, cu domenii de activitate variate, cu un departament de recrutare de peste 10 persoane, urmau sa ma sune a doua zi, sa ma anunte, dar au uitat
    * o firma de recrutare internationala care recruta pentru o companie internationala de prim nivel in domeniul sau, care la primul interviu mi-a spus ca procesul va continua, dar nu am mai auzit de ei

    Daca recrutorii dau exemple negative, ce sa mai astepti de la cei care trec prin cateva experiente cum sunt cele prezentate anterior ? In final cred ca depinde de bun simt si/sau de common sense …

  4. Khaled said,

    September 24, 2006 @ 03:49

    Dap, foarte bun postul, sunt si cazuri si mai proaste, care sunt alea? sa nu mai primesti nici un semn, sau mai grav nu mai raspund la telefon … no comment!

    Pe mine personal, ma amuza aceea care iti zic “Am pe cineva mai ieftin!” fara sa cunoasca detalii in primul rand nici despre proiect, si in al 2-lea rand nici calitatea pe care o garanteaza acea firma sau pe care o garantez eu …

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Leave a Comment